Ασφαλή παιδιά στο αυτοκίνητο με i-Size

Ασφαλή παιδιά στο αυτοκίνητο με i-Size

Από το «χύμα», στις ζώνες ασφαλείας, στο ISOFIX και τώρα στο i-Size: Ένας αγώνας για τη σωτηρία χιλιάδων αθώων ψυχών.

Ήδη από τις αρχές προ-προηγούμενης δεκαετίας διαγνώστηκε η ανάγκη τα παιδιά να μεταφέρονται μέσα σε ειδικά συστήματα προστασίας όταν παραμένουν στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου. Τα παιδικά καθίσματα (Συστήματα Συγκράτησης Παιδιών, Child Restraint Seat: CRS) αναλαμβάνουν να αυξήσουν τα επίπεδα της προστασίας που εξασφαλίζουν στα παιδιά κατά τη διάρκεια, περισσότερο ή λιγότερο, σφοδρών συγκρούσεων και να τα διατηρήσουν στην αρχική τους θέση, όταν οι δυνάμεις που δημιουργούνται στο εσωτερικό του οχήματος τείνουν να τα εκσφενδονίσουν προς κάθε κατεύθυνση, εντός και εκτός αυτού.

Τα πρώτα παιδικά καθίσματα:
Βασικό τους χαρακτηριστικό είναι η πολυπλοκότητα της πρόσδεσής τους στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, η οποία οδηγεί συχνά σε λάθος τοποθέτηση και κατά συνέπεια σε ακύρωση του προστατευτικού τους ρόλου. Επιπρόσθετα, η μέτρια ακόμη ποιότητα κατασκευής, η ελλιπής τεχνογνωσία και η, πολλές φορές, μέτρια συμβατότητα μεταξύ παιδικών καθισμάτων και αυτοκινήτων μειώνουν ακόμη περισσότερο την αποτελεσματικότητά τους.

ISOFIX:
Τα πρώτα εξειδικευμένα crash test αυτοκινήτων αλλά και παιδικών καθισμάτων αναδεικνύουν την ανάγκη δημιουργίας ενός κοινού τρόπου πρόσδεσής τους στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, κατά προτίμηση απευθείας στο πλαίσιο του αυτοκινήτου μέσω ειδικών, σηματοδοτημένων, υποδοχών. Οι υποδοχές αυτές σε συνδυασμό με τα ειδικά άγκιστρα, που φέρουν πλέον τα παιδικά καθίσματα, ονομάζονται ISOFIX και διασφαλίζουν ασφαλέστερη πρόσδεση. Παρόλα αυτά, παραμένει σε ισχύ η δυνατότητα χρήσης, αποκλειστικά ή σε συνδυασμό με ζώνη ασφαλείας, ενώ δεν διασφαλίζεται απόλυτη συμβατότητα όλων των παιδικών καθισμάτων με όλα τα αυτοκίνητα.

Το παγκόσμιο αυτό πρότυπο ξεκινά την πορεία του το 1997, αλλά εξαπλώνεται μετά την έναρξη της ισχύος του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Δοκιμών ECE R/44 το 2004, τις απαιτήσεις του οποίου και υπερκαλύπτει. Με μικρές παραλλαγές και βελτιώσεις παραμένει ακόμη σε ισχύ και θα υφίσταται μέχρι την φυσική του εξαφάνιση, όταν πλέον θα εξαλειφτούν από την κυκλοφορία όλα τα οχήματα και παιδικά καθίσματα που το φέρουν. Τα ISOFIX παιδικά καθίσματα κατηγοριοποιούνται αναλόγως του βάρους του παιδιού, αλλά κυρίως προβλέπουν την παραμονή του σε θέση αντίθετη με τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου έως την ανάπτυξη βάρους 9 κιλών, δηλαδή έως πριν τη συμπλήρωση του πρώτου έτους, πολλές δε φορές και πολύ πιο νωρίς. Πρέπει να είναι σε θέση να αντεπεξέρχονται, μεταξύ άλλων, σε μετωπική σύγκρουση με ταχύτητα κίνησης 55 χ.α.ω. και σύγκρουσης στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου με 30 χ.α.ω. Επιπρόσθετα στην πιο πρόσφατη προσθήκη θα πρέπει να είναι σε θέση να συγκρατούν αποτελεσματικά το παιδικό σώμα σε περίπτωση ανατροπής. Οι δοκιμές αυτές εκτελούνται σε ειδικά διαπιστευμένα κέντρα με ανδρείκελα που προσομοιώνουν την αντίστοιχη κατηγορία ηλικίας του παιδιού.

 

i-Size (Κανονισμός ECE R129)

Η εισαγωγή του ISOFIX συνέβαλλε αποφασιστικά στη μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών παιδιών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, στην πράξη όμως παραμένουν ακόμη μεγάλα περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση. Αυτό διαφάνηκε και από τα αποτελέσματα των δοκιμών του EuroNCAP, ανεξάρτητου φορέα αξιολόγησης της παρεχόμενης παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας οχημάτων και εξοπλισμού, τα οποία σε αρκετούς συνδυασμούς αυτοκινήτων και παιδικών καθισμάτων ήταν απογοητευτικά. Η απάντηση ήρθε από το i-Size, (R129). Ο νέος κανονισμός εξελίχθηκε από μια επιτροπή ειδικών υπό την αιγίδα του Παγκόσμιου Φόρουμ για την Εναρμόνιση των Κανονιστικών Διατάξεων στην Κατασκευή Αυτοκινήτων και ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2013. Η επιτροπή αυτή στελεχώθηκε από ειδικούς σχετικών ειδικοτήτων από κέντρα δοκιμών, βιομηχανικών και ενώσεων καταναλωτών, τεχνικών υπηρεσιών, πανεπιστημίων και Υπουργείων Μεταφορών.

Ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός Δοκιμών R129 (i-Size) αποτελεί εξέλιξη του R44, διατηρώντας βασικές αρχές του, αλλά προσθέτοντας και νέες. Έτσι το σύστημα παιδικό κάθισμα και βάση υποδοχής συνεχίζει να υποβάλλεται σε δοκιμές προσομοίωσης μετωπικής σύγκρουσης με 55 χ.α.ω. και οπίσθιας με 30 χ.α.ω., αλλά και ανατροπής. Επιπρόσθετα όμως εισάγει την πλευρική σύγκρουση, η οποία ευθύνεται για μεγάλο μέρος των τραυματισμών παιδιών, μια και αποτελεί περίπου το 1/4 των συνολικών συγκρούσεων. Τα νέα ανδρείκελα (γνωστά ως Q) διαμορφώνονται αναλόγως του ύψους του παιδιού κι όχι του βάρους, ενώ είναι σε θέση να προσφέρουν ακριβέστερα δεδομένα σχετικά με το μέγεθος των δυνάμεων στις οποίες εκτίθενται συγκεκριμένα μέρη του σώματος του παιδιού κατά τις δοκιμές. H επίτευξη προκαθορισμένων, ελάχιστων τιμών αποτελεί βασική προϋπόθεση, ώστε ένα παιδικό κάθισμα να λάβει την πιστοποίηση i-Size, δημιουργώντας συγχρόνως νέες απαιτήσεις στη σχεδίασή του, αλλά και στα χρησιμοποιούμενα υλικά. Συνολικά, η περιμετρική σχεδίαση περιλαμβάνει μια σκληρότερη και σταθερότερη δομή, ώστε να εξασφαλίζεται μικρότερη παραμόρφωση σε περίπτωση ατυχήματος, ενώ εσωτερικά, διαδοχικά στρώματα από πιο μαλακά υλικά αναλαμβάνουν να μειώσουν τις δυνάμεις που θα ασκηθούν στο σώμα του παιδιού και ιδιαίτερα στο κεφάλι, τον αυχένα και το θώρακα.

Επιπρόσθετα, το i-Size προβλέπει την υποχρεωτική παραμονή του παιδιού σε φορά αντίθετη της κίνησης του οχήματος (δηλαδή κοιτώντας προς τα πίσω) έως και τουλάχιστον το 15ο μήνα της ηλικίας του, ενώ εξαλείφεται η ανάγκη προσδιορισμού της συμβατότητας μεταξύ υποδοχής ISOFix και αγκίστρων παιδικού καθίσματος, μια και όλες οι υποδοχές i-Size είναι συμβατές με όλα τα καθίσματα i-Size.

BOX:1 Κατηγοριοποίηση ISOFIX
Ως προς την κατηγοριοποίηση των καθισμάτων αναλόγως της ηλικίας του παιδιού, προβλέπονται οι εξής πέντε κατηγορίες:
Κατηγορία 0+ & 1: 0 – 18 κιλά
Κατηγορία 1: 9 – 18 κιλά
Κατηγορία 1 – 3: 9 – 36 κιλά
Κατηγορία 2 – 3: 15 – 36 κιλά

 

BMW 220i Gran Tourer

BOX:1 Κατηγοριοποίηση ISOFIX
Ως προς την κατηγοριοποίηση των καθισμάτων αναλόγως της ηλικίας του παιδιού, προβλέπονται οι εξής πέντε κατηγορίες:
Κατηγορία 0+ & 1: 0 – 18 κιλά
Κατηγορία 1: 9 – 18 κιλά
Κατηγορία 1 – 3: 9 – 36 κιλά
Κατηγορία 2 – 3: 15 – 36 κιλά

 

 

 

 

 

ΒΟΧ:3 Κατηγοριοποίηση i-Size
Η νέα κατηγοριοποίηση κατά i-Size, η οποία ισχύει παράλληλα με την ISOFIX προς το παρόν, αλλά αναμένεται στο μέλλον να την αντικαταστήσει πλήρως, προβλέπει τις εξής κατηγορίες:
Κατηγορία Q0: Κατάλληλο για ύψος έως 59 εκατοστά
Κατηγορία Q1: Κατάλληλο για ύψος 60 und 74 εκατοστά
Κατηγορία Q1.5: Κατάλληλο για ύψος 75 und 86 εκατοστά
Κατηγορία Q3: Κατάλληλο για ύψος 87 und 104 εκατοστά
Κατηγορία Q6: Κατάλληλο για ύψος 105 und 125 εκατοστά
Κατηγορία Q10: Κατάλληλο για ύψος από 125 εκατοστά και πάνω

ΒΟX4: i-Size vs ISOFIX
1. Ένα ISOFIX σύστημα συγκράτησης είναι εγκεκριμένο και παραμένει σε ισχύ, παρόλα αυτά δεν προσφέρει τη μέγιστη προστασία σε περίπτωση ατυχήματος.
2. Οι υποδοχές ISOFIX χρησιμοποιούνται στην πιο πρόσφατη εκδοχή τους και από το σύστημα i-Size, παρόλα αυτά το τελευταίο εξασφαλίζει απόλυτη συμβατότητα όλων των αυτοκινήτων με όλα τα παιδικά καθίσματα.
3. Τα καθίσματα προβλέπουν την παραμονή των βρεφών και μικρών παιδιών με φορά προς τα πίσω τουλάχιστον μέχρι τα 9 κιλά (ήτοι περίπου 9-12 μηνών), τα i-Size τουλάχιστον μέχρι 15 μηνών.
4. Ο κανονισμός i-Size προβλέπει δοκιμή πλευρικής σύγκρουσης, ο ΙSOFIX μόνο μετωπικής και από το πίσω μέρος.
5. Η επιλογή καθίσματος ISOFIX γίνεται με βάση το βάρος του παιδιού, αντίθετα κατά i-Size με βάση το πιο αντικειμενικό κριτήριο του ύψους (όπως και τα ρούχα).
6. Ο κανονισμός ISOFIX R44 παρουσιάστηκε στην πιο πρόσφατη εκδοχή του 04 τον Ιούνιο του 2005, ενώ μόλις το 2012 έγινε υποχρεωτικός για όλα τα οχήματα. Αντίθετα ο i-Size είναι νεότερος, μια και ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2013 και ήδη το 2015 ξεκίνησε η υποχρεωτική εφαρμογή του σε όλα τα νέα οχήματα και παιδικά καθίσματα.
7. Η ελάχιστη παραμονή κατά ISOFIX ορίζεται στα 36 κιλά. Κατά i-Size καθοριστικό είναι το ύψος (1,50 μέτρα).

BOX5: Για τους γονείς
Παιδικά καθίσματα που καλύπτουν την προδιαγραφή ECE R44 παραμένουν σε ισχύ και δεν απαιτείται άμεση αντικατάσταση. Σε περίπτωση όμως που πλησιάζει η στιγμή της αντικατάστασης λόγω αύξησης ηλικίας / ύψους ή σε αρχική επιλογή σε νεογέννητο παιδί, η επιλογή ενός παιδικού καθίσματος σύμφωνου με τη νέα νόρμα ECE R129 θα πρέπει να είναι μονόδρομος, πρώτα από όλα για λόγους ασφαλείας.

BOX6: Στατιστικά
Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα η κατάσταση δεν είναι ιδανική. Ούτε λίγο, ούτε πολύ κάθε χρόνο χάνουν στην Ευρώπη τη ζωή τους σε οδικά δυστυχήματα γύρω στα 1.000 παιδιά, τα μισά περίπου από αυτά ως επιβάτες οχημάτων. Στην Ελλάδα η παιδική θνησιμότητα από οδικά ατυχήματα χαρακτηρίζεται από τις υψηλότερες αναλογίες ανά κατοίκους στην Ευρώπη, αναλογία που φτάνει το 7,9 ανά 100.000 κατοίκους, τη στιγμή που ο μέσος ευρωπαϊκός όρος πέφτει κάτω από το 5.

Box7: Γιατί προς τα πίσω
Η αναλογία του όγκου και του βάρους της κεφαλής με τον κορμό είναι μεγαλύτερη στα παιδιά, από ότι στους ενήλικες, ενώ και η περιοχή του αυχένα δεν έχει διαμορφωθεί πλήρως καθιστώντας την στήριξη της κεφαλής ασταθή. Επιβαρυντικά επενεργεί και η χαλάρωση των μυών όταν τα παιδιά κοιμούνται. Οι λόγοι αυτοί οδηγούν στην ανάγκη παράτασης της παραμονής των παιδιών σε καθίσματα προς τα πίσω, ανάποδα δηλαδή με τη φορά κίνησης του οχήματος, τουλάχιστον μέχρι τον 15ο μήνα, ιδανικά ακόμη περισσότερο, ακόμη και μετά τον 24ο.


#Follow us on Instagram

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή

Φορτώνει...
Εάν η σελίδα δεν φορτώνει, κάντε κλικ εδώ.
Φορτώνει...