Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο άνθρωπος με τα μαύρα, απεβίωσε

Σέρτζιο Μαρκιόνε

Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο άνθρωπος με τα μαύρα, απεβίωσε

Σέρτζιο Μαρκιόνε

Σέρτζιο Μαρκιόνε

Ένα σύντομο ιστορικό του διευθύνοντος συμβούλου της Fiat, που έφυγε από τη ζωή στις 25 Ιουλίου, σε ηλικία 66 χρόνων.

Σέρτζιο Μαρκιόνε

Σέρτζιο Μαρκιόνε

Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο άνθρωπος με τα μαύρα, απεβίωσε στις 25 Ιουλίου, σε ηλικία 66 χρόνων. Τη δυσάρεστη είδηση την έκανε γνωστή ο πρόεδρος της Fiat, Τζον Έλκαν.

Η κατάσταση της υγείας του Μαρκιόνε χειροτέρεψε μετά από αυτό που η εταιρεία αποκάλεσε εγχείρηση στον ώμο. Αναγκάστηκε να αντικατασταθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Fiat στις 21 Ιουλίου. Η εταιρεία όρισε τον 54χρονο Μάικ Μάνλεϊ επικεφαλής των εταιρειών Jeep και Ram ως διάδοχο και στις δηλώσεις του, έκανε λόγο για μεγάλη απώλεια.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: μια απίθανη σταδιοδρομία

Ο Μαρκιόνε σχεδίαζε να αποσυρθεί από τη θέση του τον Απρίλιο του 2019. Ήταν μια απίθανη σταδιοδρομία που είδε έναν νεαρό Ιταλό μετανάστη στον Καναδά να πηγαίνει στο κολέγιο, να γίνεται λογιστής και να φθάνει στους ευρωπαϊκούς εταιρικούς κύκλους για να σώσει τον όμιλο Fiat. Αργότερα, χρησιμοποίησε τη «δύναμη» της Chrysler στα ελαφρά φορτηγά για να μετατρέψει την ιταλο-αμερικανική εταιρεία σε μια πραγματική παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο Μαρκιόνε, ένας άνθρωπος που είχε πάθος με τη δουλειά του, συχνά κοιμόταν σε έναν καναπέ αεροπλάνου.  Άλλωστε, ταξίδευε τακτικά για να διευθύνει τη Fiat Chrysler. Στην τελευταία δημόσια εμφάνισή του, στις 26 Ιουνίου, εμφανίστηκε κουρασμένος, καθώς παρουσίαζε ένα Jeep Wrangler στην στρατιωτική αστυνομία της Ιταλίας.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: Επαγγελματικές ρίζες στη λογιστική

Ο Μαρκιόνε γεννήθηκε στη μεταπολεμική Ιταλία. Έζησε στην Ιταλία μέχρι την μετανάστευση της οικογένειάς του στο Τορόντο στην ηλικία των 14 ετών. Σπούδασε φιλοσοφία και άλλα μαθήματα στα καναδικά κολέγια. Έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών διοίκησης επιχειρήσεων και νομικών, προτού γίνει λογιστής και ανέλθει μέσω διοικητικών τάξεων σε αρκετές καναδικές επιχειρήσεις.

Αλλά εκεί που η φήμη του μεγάλωσε, ήταν στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αναδιαμορφώνοντας την υφήλιο, παρουσιάζοντας διάφορες συσκευές κυψελών, ντυμένος σχεδόν κάθε φορά με μαύρα.

Ενώ ήταν ίσως το πιο σπουδαίο στέλεχος για να κατευθύνει την Chrysler μετά την αποχώρηση του Λι Αϊακόκα στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο Μαρκιόνε προτιμούσε ένα μικροσκοπικό γραφείο σε μια πτέρυγα του τεράστιου τεχνικού κέντρου της FCA.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: αναμορφωτής δύο αυτοκινητοβιομηχανιών

Ο Marchionne έκανε αυτό που για πολλούς ειδήμονες φαινόταν απίθανο: Αναζωογόνησε, όχι μόνο μία αποτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά δύο. Επέστρεψε την κερδοφορία στο πολυετές αουτσάιντερ της Αμερικής, την αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler, συνδυάζοντάς την με μια πολύπλοκη συγχώνευση με τη Fiat.

Η Fiat βρισκόταν επίσης στο χείλος του γκρεμού τον Ιούνιο του 2004, όταν ο Μαρκιόνε προσελήφθη από την οικογένεια Ανιέλι. Η Fiat υπέστη ζημιά περίπου 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις βασικές της δραστηριότητες την ίδια χρονιά. Πολλοί αναλυτές ανέμεναν απλά την αποχώρησή του από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: Η ανάκαμψη

Ο Μαρκιόνε είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ανιέλι. Με δεδομένο τον έλεγχο που είχε στη Fiat, διαπραγματεύτηκε μια πληρωμή άνω των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη General Motors για να διευθετήσει κάποιες συμβατικές υποχρεώσεις με τη Fiat. Έκλεισε τα αναποτελεσματικά εργοστάσια και αναδιάρθρωσε το χρέος. Στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην επέκταση της γραμμής παραγωγής της Fiat.

Η ανάκαμψη κατέστησε τη Fiat πλούσιο σε μετρητά «παίκτη» μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ακριβώς όπως το κραχ του 2008 έπληξε τις Ηνωμένες Πολιτείες και επηρέασε τη βιομηχανία των αυτοκινήτων. Το 2009, η Fiat απέκτησε το 20% της Chrysler, η UAW κατείχε το 55%, ενώ οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και του Καναδά, ήλεγχαν μικρότερα μερίδια.

Το πιο σημαντικό, ήταν πως ο Μαρκιόνε ανέλαβε τον έλεγχο της Chrysler και με τη βοήθεια που πήρε από την κυβέρνηση με το ποσό των 6,6 δις δολαρίων, μπόρεσε να τη σώσει.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: η πρώτη του προτεραιότητα…

Η πρώτη του προτεραιότητα ήταν να κάνει ξανά την εταιρεία ικανή να εισέλθει στις ιδιωτικές κεφαλαιαγορές και να μειώσει το δημόσιο χρέος.

Μέσα σε μήνες από τότε που ανέλαβε τον έλεγχο της Chrysler, ο Μαρκιόνε συναντήθηκε με αντιπροσώπους στο Λας Βέγκας. Η Fiat Chrysler θα επένδυε και θα βελτίωνε τα προϊόντα της, εφόσον και οι αντιπρόσωποι συμφωνούσαν να βελτιώσουν τις εκθέσεις, τα καταστήματά τους, αλλά και να αλλάξουν τις πρακτικές επαφής με τους πελάτες.

Μέχρι το 2014, η Fiat είχε αποκτήσει την πλήρη κυριότητα της Chrysler. Ωστόσο το αρχικό σχέδιο του Μαρκιόνε να επεκτείνει τα προϊόντα και να αποκαταστήσει τα κέρδη της Fiat Chrysler αποτράπηκε. Οι προοπτικές για νέα, μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα το 2009 και το 2010 – που έφερναν τις ελπίδες του Marchionne να πουλά Fiat στην Αμερική και πάλι – άρχισαν να μειώνονται. Αυτό γιατί το αγοραστικό κοινό επέλεγε οχήματα pickup, SUV και crossover.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: Σκληρή γλώσσα

Πολλές φορές δεν δίσταζε να κάνει κριτική σε πολλούς και για πολλά. Το 2011, όταν διαμαρτυρήθηκε για τα δάνεια της FCA στην κυβέρνηση των ΗΠΑ, επί Μπαράκ Ομπάμα, την επόμενη ημέρα ζήτησε συγνώμη.

Αμφισβήτησε ανοιχτά τους ομοσπονδιακούς επιθεωρητές ασφαλείας, υπερασπιζόμενος έντονα την προσέγγιση της Fiat Chrysler σε θέματα ασφάλειας σε παλαιότερα SUV της Jeep.

Και τις τελευταίες ημέρες της προεδρείας του Ομπάμα, ο Μαρκιόνε διαμαρτυρήθηκε έντονα. Οι αμετάκλητες αρνήσεις του πιθανόν να οφείλονταν σε καθυστερημένη πιστοποίηση του 2017 Ram 1500 EcoDiesel και τη δυσκολία να κερδίσει την έγκριση για άλλα κερδοφόρα ελαφρά φορτηγά εξοπλισμένα με αυτόν τον κινητήρα.

Το 2015, ο Μαρκιόνε συγκρούστηκε με τους επικεφαλής της UAW. Επρόκειτο για την πρόσληψη χαμηλόμισθων εργαζομένων, την πρόταση μιας αμφιλεγόμενης μισθολογικής κλίμακας δύο σταδίων και τη σταδιακή κατάργηση του υψηλότερου μισθού, τη στιγμή που παλαιότεροι εργαζόμενοι είχαν πάρει σύνταξη.

Παρόλα αυτά, υπό τη σκέπη του Μαρκιόνε, οι δύο εταιρείες ευημερούσαν.

Σέρτζιο Μαρκιόνε: Στρατηγικό όραμα

Πριν από τρία χρόνια, ο Μαρκιόνε εξέφρασε τους έντονους προβληματισμούς του για τις δαπάνες στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κάλεσε για ενοποίηση της FCA με άλλες εταιρείες. Ωστόσο οι κύριοι ανταγωνιστές, Ford Motor Co. και General Motors, αρνήθηκαν, κάτι το οποίο τον έκανε να «συμμαζέψει» την εταιρεία του και να τη βάλει σε ακόμα καλύτερη τάξη.

Η πρόβλεψη πως το αμερικανικό αγοραστικό κοινό προτιμούσε τα ελαφρά φορτηγά από τα αυτοκίνητα, αναμόρφωσε το χαρτοφυλάκιο της FCA. Ως εκ τούτου, τα όχι και τόσο δημοφιλή Dodge Dart και Chrysler 200 sedans, έκαναν χώρο για να κατασκευαστούν περισσότερα Jeep και Ram.

Παρόλο που επικρίθηκε συχνά, ο Μαρκιόνε προτιμούσε μια πιο αργή και λιγότερο δαπανηρή προσέγγιση. Αυτό για να ικανοποιήσει τις ανάγκες της ηλεκτρικής και αυτόνομης οδήγησης. Για παράδειγμα, η FCA συνεργάστηκε με τη Waymo για να εξοπλίσει με σύστημα αυτόνομης οδήγησης το υβριδικό minivan της, Pacifica.

Το πρόσφατο πενταετές σχέδιο της Fiat Chrysler θα δείξει ότι η εταιρεία επενδύει 10,5 δις δολάρια για την ανάπτυξη νέων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Ωστόσο, καθώς ο Μαρκιόνε προετοίμαζε να παραχωρήσει τον έλεγχο της FCA που κατά κύριο λόγο «χτίστηκε» από το μηδέν, παρέμεινε επικεντρωμένος σε δύο στόχους: Την απελευθέρωση της FCA από το βάρος να έχει περισσότερα χρέη και τη χρησιμοποίηση των Jeep και Alfa Romeo.


#Follow us on Instagram

Ο ιστοχώρος χρησιμοποιεί cookies για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοχώρου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.Αποδοχή

Φορτώνει...
Εάν η σελίδα δεν φορτώνει, κάντε κλικ εδώ.
Φορτώνει...